۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

باز هم ماسه های نفتی

حوصله شو دارین از ماسه های نفتی آلبرتا بگم؟ می دونم ندارین.. خودمم ندارم! ولی باید بگم چون همینجووری این قیمت نفت داره میره بالا -فکر کنم 75 دلاره الان- و این معنیش راه افتادن کلی پروژه نفتی وباز معنیش اینه که گذار خیلیها ممکنه اینورا بیفته پس بهتره گفته باشم تا درجریان باشین!!:)
اول از همه بگم درآمد نفت کانادا استانیه .یعنی هرچی درآمد داره برای همین آلبرتاست.همون چیزی که مثلا خوزستانی ها درایران آرزوشو دارند. ذخایر نفت و گاز از اونور کلگری هست تا اینجا .هرچی هم میاد به سمت شمال بیشتر به سطح زمین نزدیک میشه به اینجا که میرسه-البته منظورم حدود 30 کیلومتری شمال شهر- دیگه نفت روی زمین ریخته فقط باید یکی جمعش کنه. عکس زیرقسمت آبی نفت رو نشون می ده.

این عکسها هم همین هفته قبلی که رفتیم نمونه از این ماسه های نفتی برداشتیم.تمام خاک این تپه ها آغشته به ماده قیر مانندیه که همون نفت خامه.

خوب ماسه نفتی برای امروز همینقدر بسه:)

پانویس: خیلی وقته می خوام یه چیزی بگم.. همیشه راههای عادی مارو به همون نتیجه های قبلی میرسونه نه؟ یعنی اگه می خواهیم نتیجه ای غیر از اونی که قبلا دیدیم داشته باشیم باید توانایی -یا جرات- اینو داشته باشیم که راهی دیگه رو پیش بگیریم. برای من یکی سخت ترین چیز همین تغییره .البته منظورم تغییر در اخلاق و رفتاره. اصلا نمی تونم تغییرش بدم. خیلی برام سخته. یک استانداردهایی به نام خودم تعریف کردم همینجوری الکی!! بعد همش سرش وایسادم یه ذره هم حاضر نیستم بیام اینورتر..




۱۸ نظر:

علیرضا پارسای گفت...

مطلب بسیار جالبی بود. ای کاش بیشتر در این مورد توضیح بدین. من خیلی دلم می خواد در مورد این مساله اطلاعات بیشتری داشته باشم. بخصوص چرا استخراج این نفت مشکلات زیست محیطی داره و امثال اون.

ناشناس گفت...

اتفاقا جالب بود.من خیلی راجع به این موضوع شنیده بودم ، با اون عکس یه کم اطلاعاتم تصویری شد.ممنونم
سمیرا

Diary Of A Stranger گفت...

سلام. آره شنیده بودم که توی کانادا نفت عین ایران کیلومترها زیر زمین نیست! خیلی عجیبه!
بله این گرون شدن نفت هم باعث شده روز به روز قیمت دلار کانادا بالا بره! الان هر دلار ۹۶۵ تومنه!

محمدرضا گفت...

يعني ايالتهاي ديگه هم بايد براي خودشون درآمد ايجاد كنند؟! اين جدايي شون در عين يكي بودن جالبه...به قول تو خوزستان آرزوش رو داره!

محمد گفت...

آره مریم تغییر خیلی سخته و از اون سخت تر حفظ شرایطیه که بعد از تغییر به وجود میاد.
میدونی مریم تغییر تو یه لحظه به وجود میاد!فقط تو یه لحظه! یه لحظه با ارزش فوق العاده بالا! ممکنه به نظر عجیب بیاد ولی حقیقت داره! تغییر اصلا تدریجی بدست نمیاد.فقط تو یه لحظه ادم عوض میشه! و تازه شروع کاره!
فقط کسایی که تو زندگیشون تغییر مثبت رو تجربه کرده باشن میفهمن من چی میگم.
طعم اون لحظه ی ناب همیشه همراه ادمه حتی تو سخت ترین شرایط!طعم شیرین لحظه ی تغییر مثل یه طناب محکمه که ادم رو میکشونه به سمت خواسته های جدید !
من این کلمه ی تغییر رو مثل دیوونه ها دوست دارم.))

مریم گفت...

علیرضا پارسای-کانادا جون دانا
برای استخراج نفت از این ماسه های نفتی اینجا چند تا روش دارند یکیش اینه که ماسه ها رو می شورند . یعنی با آب داغ نفت خام رو نرم و روون می کنند تا از خاک جدا بشه خوب به نظرتون این آب رو از کجا تامیین می کنند؟ از همین رودخونه آتاباسکا بیچاره! حالا این آلبرتایی ها از بس خوش شانسند آب آتاباسکا به سمت شمال جریان داره یعنی از اینجا که شمال آلبرتاست یه راست میره طرف استان شمالیه اینجا و اون بیچاره ها که نصیبی از نفت اینجا ندارند فقط آلودگی گیرشون میاد.

سمیراجان
خوشحالم که براتون جالب بود.

ِDiary of stranger
آره اینجا نفت روی زمینه ولی چون با ماسه قاطیه هزینه استخراجش خیلی بالاتر از نفت ایرانه برای همین فقط وقتی قیمت نفت میره بالا بازار استخراجشون گرم میشه.

محمد رضای عزیز
آره استانهای دیگه باید یه فکری به حال خودشون بکنند. برای همین استانهای دیگه مالیات بیشتری می گیرند. مصدق مرحوم به نظرم در ایران نفت رو ملی کرد نه؟ حالا خوب بوده یا بد بوده من نمی دونم:) حالا یه چیز جالب اینجا اینه که این دولت آلبرتا زمینهای نفتی رو اجاره میده به این شرکتهای گردن کلفت نفتی اکثرا برای پنجاه سال اجاره کرده اند از دولت استانی.

محمد عزیز
باید فکر کنم به اینکه می گی تغییر در یک لحظه به دست میاد. آدم ممکنه همه شرایط بیرونی رو بتونه تغییر بده ولی تغییر در خود آدم سخته. به باورهای آدم بر می گرده و اینا در طول زمان شکل گرفته اند. من الان از خودم ناراضی ام به همون دلیلهایی که قبلا هم گفتم دوست ندارم اینقدر به گذشته رجوع کنم و برای خودم سناریو بسازم ولی اینکارو می کنم و این باعث میشه در عمق ذهن خودم از دیگران توقع داشته باشم.

شب از خورشيد شب مهاجر گفت...

ُسلام مريم جان. زيبا بود.اما مطلب گفتنيو بايد گفت پس منتظريم كه بگي .بهر حال تغييردر رفتار و اخلاق سخته ولي اگه تو رو به آرامش و تغيير در زندگي ميرسونه چرا انجام نميدي.
من هم يك روشي داشتم .تو زندگي به كسي نميتونستم "نه" بگم و اين داشت خيلي منو اذيت ميكرد. منم خودمو تغيير دادم و نه گفتنو ياد گرفتم.گرچه ديگه خيلي ها باهام قطع ارتباط كردن ولي در عوض به آرامش رسيدم.
البته ميبخشي كه از خودم مثال زدم .
آرامش تنها ارمغان جبر زندگي است و اين جزو اختياراتي است كه در نهاد انسان گذاشته شده كه در اين جبر با اختيار خودش به آرامش برسه!!!
شاداب باشي

Unknown گفت...

من خیلی به تغییر فکر میکنم.و کاملا موافقم كه خیلی مشکل است.اما من فکر میکنم تغییر احتیاج به زمان داره.و احتیاج به تلاش آگاهانه.یا به قله اینجاایی ها،"concious effort".
اولین قدم اینه كه آدم دقیقا بدون چی میخواد تغییر بده.یه رفتار؟یه طرز فکر؟و دقیقا چی.تکلیفش با خودش مشخص کنه.بعد تصیم بگیره كه چطوری میخواد تغیر رو ایجاد کنه.میتونی کارها یا فکرهای روز رو قبل از خواب مرور کنی و ببینی ،با توجه به هدفت،باید چه کار میکردی و یا چطور فکر میکردی.بعد از یه مدت،خود به خود اونطوری میشی.
اتفاقا تغییر خیلی مهمه و آدم آثارشو عملا میبینه.در قید سنت و عقیده های قدیمی موندن،آدم رو عقب میندازه.موفق باشی:)

محمدرضا گفت...

از اين پيشنهادها براي كشور ما هم مطرح شده ولي عملي نيستن! جنبه و توانش رو نداريم!
ولي سيستمي هست كه ايالتها رو به تلاش وادار ميكنه.
تازه تازه تو كشور ما مطرح ميشه كه لااقل يه درصد كمي از پول نفت رو به استانهاي نفت‌خيز بدن تا يه كم انصاف رعايت شده باشه! كو گوش شنوا!

خورشید گفت...

مریم جان مثل همیشه جالب و خواندنی بود -
در مورد تغییر رفتار هم به این دلیل مشکله که از کودکی یک سری مسائل را درست یا به غلط وارد ذهنمون کرده اند و چون از دوران کودکی بوده مغز و نیروی ناخودآگاه درون با تغییر مقاومت می کنه وبلافاصله سدی می سازه در برابر آن مسئله . این یه چیز طبیعیه که کم کم و به مرور باید روی آن کار کنی و دلیل منطقی برای هر موضوعی که می خواهی تغییر نظر در موردش بدی پیدا کنی .زمان می بره ولی شدنیه و به آرامش فوق العاده ای می رسی . می تونم به جرات بگم نسل ما یعنی دهه 40 تا 60 در گیر این مسئله هستند ....

محمد گفت...

مریم من با نظر نسیم موافقم که میگن تغییر یه تلاش آگاهانه میخواد.ولی تجربه ی من میگه اون زمانی که تو واقعا واقعا تغییر میکنی فقط یه لحظست و تازه بعد از اون اون تلاش آگاهانه از طریق مطالعه و دوستای مثبت و همفکرو چیزای دیگه لازمه تا اون تغییر تثبیت بشه و بشه جزوی از وجودت.
در ضمن تا خود آدم تغییر نکنه نمیتونه هیچ چیز دیگه رو تو این دنیا تغییر بده.
تغییر مثبت یه اتفاق فوقالعاده بزرگه که امیدوارم تو زندگی همه بیفته.))

karno گفت...

مريم جان خيلي جالب بود. اتفاقا من متولد خوزستانم. پس بيام آلبرتا چون يه جورايي با بوي نفت زندگي كردم. بابام هم شركت نفتي بود.

مریم گفت...

شب از خورشید شب مهاجر
آی گفتی خیلی ها این مشکل "نه نگفتن " رو دارند و توی چه هچلهایی که نمیفتند به خاطر همین ! خودم خیلی به سرم اومده عالیه که حلش کردی .

نسیم جون
سلام عزیزم چطوری؟ چه خوب نوشتی مرسی به نظرم اول باید طرز فکر عوض شه تغییر رفتار خودش دنبالش میاد. حالا طرز فکر هم مگه این خودخواهی آدم میزاره عوض شه! همه فکر می کنند درست فکر می کنند ولی نتیجه کارها همه بد از بدتر رو نشون میده .عقیده هایی هم که از اول تو مغزمون فرو کردن هم که انگار نقش رو سنگه دیگه عوض کردنش غیر ممکنه. به هر حال با فکر کردن موافقم باید به کارها فکر کرد.

محمد رضا عزیز
چقدر اون مطلبت در مورد تصورات بچگی و کره زمین و اینا رو دوست داشتم.اصلا همه پستهات خیلی خوبه هرچی وقت گیر میارم میرم می خونم قبلیا رو..اینو میگن تنبلی که اینجا برات کامنت بزارم:)

خورشید جان
درست میگی این عقایدی کهاز بچگی تو مغزمون رفته رو نمیشه به آسونی عوضشون کرد. حالا بعضیاشون بی خطرند و بعضیا که من اسمشون رو میزارم "تعصب" بدترین چیز ممکنه. تعصب به هر چیزی فاجعه است که خیلی ها انواع و اقسامشو دارند.

محمد عزیز
تغییر در لحظه رواینجور برداشت می کنم که لحظه تصمیم گرفتن و حرکت از یک تفکر به طرف یه طرز فکر دیگه مثل یه سوییچ از Aبه B می مونه.حتما همینطوره ..
هیچ زمانی بین on و off یا صفر و یک نمی تونه باشه دیگه بقیه اش ادامه دادن و تثبیت در هر وضعیت بوجود اومده است.

کارنو نازنین
چه جالب:) پس باباتون با شوهر من فامیله :)راستی گفتی می خوای بری کبک وقتی اومدی کانادا؟

ناشناس گفت...

مريم جان ما براي كبك اقدام كرديم واسه همين اولش ميريم كبك. اگه دست من بود اصلا نميرفتم كبك. ولي همسرم اصرار داره كه اول يك سالي كبك باشيم.

محمدرضا گفت...

لطف داري
ممنون

محمد گفت...

از یه دختری که الکترونیک خونده همین مثال خوب رو میشد انتظار داشت. میدونی مریم نه این که فکر کنی فقط تغییر اینجوریه ها بلکه به نظر من تقریبا همه ی اتفاقای بزرگ دنیا فقط تو یه لحظه رخ میدن.مثلا فقط تو یه لحظه عاشق میشی.این تغییر هم از جنس عاشق شدن و چیزای مهم دیگس دیگه. ببخشید تو رو خدا من اینقدر پرحرفی میکنم.آخه این موضوعیه که خیلی دوسش دارم.)حالا دیگه هیچی نمیگم دیگه.))

شایا گفت...

واای این پستت خیلی برام جالب بود! مخصوصا اون عکس اولیه!! نمیدونستم که اینجوریه!! به هر حال دارم میرم تو یه شرکت نفتی کار کنم باید یه چیزایی بلد باشم!!
اتفاقا منم دیروز تو فکرت بودم!! داشتم فکر میکردم چرا خیلی وقته بی خبرم؟ بیام بهت یه سری بزنم بعد گفتم ای داد بیداد دیدی یادم رفت وبلاگ مریم رو لینک کنم؟! حالا باید کلی بگردم تا آدرسش رو پیدا کنم!!! اینقدر امروز ذوق کردم کامنتت رو دیدم! از یه گشتن خلاص شدم! همین الان تندی لینک میکنم که دیگه یادم نره!
سوال بعدیم هم اینه: اونجا آرایشگاه ایرانی هست؟! من همیشه مامانم برام همه کار میکنه در نتیجه خودم اصلا بلد نیستم! دارم فکر میکنم که در طول 8ماه چه بلایی سرم میاد؟!
بازم سوال میپرسم حالا...

سازمان حقوقی مهاجرتی امیرزاده گفت...

در نظر دارد در ویرایش جدید وب سایت خود به معرفی وبلاگ ها و سایت های مرتبط با کانادا بپردازد لذا با انتخاب وبلاگ/وب سایت شما به عنوان یکی از وبلاگ/وب سایتهای برتر با موضوعات کانادا درصورتیکه خود شما نیز تمایل داشته باشید نام وبلاگ/سایتتان در سایت ما و در صفحه معرفی وبلاگ ها و وب سایت های کانادایی ثبت خواهد شد.
در صورت تمایل به این امر شما می توانید با افزودن نام سازمان حقوقی مهاجرتی امیرزاده به آدرس www.amirzadehLaw.com به لینک های خود خواسته ما را تایید نمایید. در اولین ویرایش سایت ما در 7 روز بعد آدرس سایت/ وبلاگ خود را خواهید دید.
با تشکر از توجه شما
روابط عمومی سازمان حقوقی مهاجرتی امیرزاده

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...