۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

با اینا زمستونو سر می کنم

1-زمستون اومده بدجوری!  مثلا وسط روز منفی بیست و یک درجه بود امروز! اینجا با اومدن سرمای واقعی است که همه می گن زمستون اومده زیاد کاری هم به تقویم ندارند. بساط کریستمس هم که برپا شده همه جا. چند تا عکس که امشب گرفتم میزارم آخر مطلب.

2- صحبتهای روزمره با آنچه که آدم تو کتابا می خونه فرق داره.  بعد اینقدر این چیزا مرسوم و معموله که  نگو. یعنی بیشتر از حرفهای معمولی اینا به گوشت می خوره. چند تاشونو که فهمیدم و متوجه شدم و الان یادمه :
 مثلا شما اینجا نمی شنوید بگن دلار! میگن باکس( Bucks)!  نمی گن هاندر دالرز(100$) میگن هاندرد باکس یا فایو هاندر باکس(500$).
 یا به عددهایی  مثل 1400 نمی گن "وان تاوزن فور هاندرد" میگن فورتین هاندرد! این خیلی احمقانه به نظر می رسه که به جای  هزار و پانصد بگن پانزده تا صد! ولی میگن!  فیفتین هاندرد(1500) ترتین هاندرد(1300) و الی آخر
 عاشق مخفف کردن هم هستند. به یه جعبه 24 تایی آ*ب*ج*و فقط میگن: 4-2 (تو-فور) یابه بوستون پیتزا میگن بی پی.به قهوه های تیم هورتونز میگن تیمی یا تیمز(Tims or Timmys) . به یه جور قهوه تیم هورتونز که دو تا شکر و دوتا شیرخامه ای توشه میگن دبل دبل. به غذاهایی که فقط باید تو مایکرفر بزاری درست بشه میگن کی دی (KD) که فکر کنم مخفف کرفت دینر باشه. 
به  پپسی و کلا نوشابه های گاز دار هم که میگن پاپ (pop) . راستی نگفتم عشق کانادایی ها فروشگاه زنجیره ای بزرگیه به اسم کندین تایر که همه چیز توش پیدا میشه؟ به کندین تایر اصطلاحا میگن کرپی تایر(Crappy tire) که نمی دونم چه معنی می ده ولی میگن دیگه!
برای شهرها و آدمهای هر استانی هم اصطلاحاتی دارند که من چند تاشو می دونم ولی نمی دونم حوصلشو داشته باشین . مثلا به ونکوور میگن Hongcouver ( هنک کنگی توش زیاده) یا به وینی پگ شنیدم میگن وینتر پگ! که فکر کنم به خاطر سرد بودنشه.









۱۱ نظر:

جلیله گفت...

مریم جون چه چیزی جالبی رو مطرح کردی. برام خیلی جالب بود. کلا جدیدا خیلی جالب تر مینویسی . البته همیشه وبلاگت خوندنی و جذابه ولی این مدل نوشتنهاتم خیلی زیباست. ممنون و وفق باشی

سیاوش گفت...

سلام
نکات جالب و کاربردی را اشاره کردید ممنونم

غزلک گفت...

اینهمه مخفف معلومه واقعا خیلی مخفف دوست دارن.

مانا گفت...

سلام مریم جون خوبی خانمی؟
چقدر نوشته هاتو دوست دارم.چه اطلاعات خوبی میدی؟وای من که از دست زبان دیوونه شدم تازه اینقد بخونم و بعد اونجا نفهمم چی میگن؟!
عکسا هم خیلی قشنگن.دختر من که عاشق کریسمسه و همش میگه نمیشه زودتر بریم کانادا و کریسمسو جشن بگیریمو بابا نوئلو ببینیم!
راستی از درسا چه خبر؟خیلی سختند؟

محمود گفت...

کلاس فرانسه می خواین؟
من (وحیدپور،کارشناس ارشد زبان فرانسه) به همراه همسرم داریم دور جدیدی از کلاس های آموزش از راه دورمون رو برگزار می کنیم.
باید بگم که این کلاس ها همون کیفیت کلاسهای حضوری رو داره با این تفاوت که ارزان تر و راحت تره.چون نیازی به رفت و آمد نداره.
در طول دوره آموزشی هم هر جلسه فایلهای مورد نیاز از قبیل جزوه،آهنگ و... براتون به طور رایگان ارسال میشه.
اگر هم کتاب ندارید میتونید نسخه پی دی اف اون رو از ما به طور رایگان دریافت کنید.
در غیر اینصورت اگر مایل بودید میتونید بسته ی آموزشی کاملی از نرم افزارها و فایل های آموزشی رو از ما دریافت کنید. ( این بسته قسمتی از منابع آموزشی هستش که تو سال های دانشجوییم جمع آوری کردم)
نرم افزار:ورد و ویندوز فرانسوی+دیکشنری+ مجموعه رمان+نرم افزار لایتنر+...
فیلم: بل و سباستین،املی،پونت و...
پک ترانه+ کلیپ

09372136127 وحیدپور
http://lafrance.blogfa.com/

ترانه گفت...

مرسی از عکسهای قشنگ. دلم برای کانادای عزیز مثل همیشه تنگ شده البته نه برای سرمای منفی 21 درجه اش. اینجا که ماهستیم هوا هنوز پاییزیه.مردم بایک چاکت پاییزی میان بیرون. و مرسی از عکسهای قشنگت

شادی گفت...

چه جالب من خیلی از این مخفف ها رو نمیفهمیدم یعنی چی.
اینجا به هالیفکسی ها میگن Haligonian

محمدرضا گفت...

حالا حساب كنيد توي متني مواجه ميشيم با اين كلمه ها و هي ميمونيم كه چي ميشه معنيش!! نامرديه اين!!

نگفتيد اين عكسها مناسبتش چيه؟ متوجه بابانوئل شدم ولي براش زوده يه كم!

ناشناس گفت...

سلام ودرود
مریم خانم گرامی
مهم اینه که اون «توزند» یا «تن هاندرد»ها توی جیب باشه... وگرنه گفتنش به هرشکلی میخواد باشه.... حالا شما دستی ندارید یه «میل» یا همون هزارتا «گرَند» بصورت قرض الپس نده.... رد کنید بیایید اینور؟ باور کن خیرات ثوابه.... حالا شما واسه ی ثواب هم قصد ندارید کاری کنید؛ در نظر داشته باشید این قلب مریض من سخت نیاز به همین یه میلیون باکس ناچیز داره... حتی اگه واحد پول کــَنادای شما باشه؟

ببخشید این روزها نشده خدمت برسم.... از اون مطلب قبلی و دیدن عکس انار، کـلــّی آب دهن قورت دادیم. امیدوارم که لحظات خوبی داشته بودید و بازم به امسال که این «بابا نوئل» ها یا بقول خارجی ها«سنتا کلاز» همه شون دختر نبودند.... خوش باشید و دلآرام....درود و دوصد بدرود...رُژگـُر نی یک...روزگارتان نیک باد....ارادتمندحمید

مریم گفت...

مریم جونم...پس من برم خجالت بکشم..صبح 7 درجه بالای صفر بود...سردم شده...
این لغت زبان رو که من خوشم اومد...این اصطلاحات...خیلی جالبه..اگه وقت کردی بزار باز
عکس ها هم قشنگ بود
مرسی

مریم گفت...

جلیله جان
مرسی خوشحالم دوست داشتین نوشته رو

آقا سیاوش
خواهش می کنم.

غزلک جون
اینجا به نظر من کشور مخفف هاست.

مانا جون
درسها رو تو پست بعدی یه کم نوشتم. البته زبان کتابی و صحیح رو همه و همه جا متوجه میشن. هرچی انرژی و وقت بزاری رو زبان پشیمون نمیشی و اینجا جلوتری.

ترانه جون
وای قدر هوای خوب اونجا رو بدونید.

سارا جون
اتفاقا به هلیفاکسی ها شنیده بودم یه چیزی میگن! اون بود که گفتین؟ :)

محمدرضا جان
خوشبختانه تو متنها از این اصطلاحات نمی یارن. آره کلا خیلی نامردیه:)

آقا حمید
قلب منم نیاز به همون یه میلیون باکس داره والله:))

مریم جونم
همه چیز نسبیه. منم تو ایران شمال رفته بودیم سردم شد و شوهرم می گفت آبرومونو بردی مثلا از کانادا اومدی!!

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...