۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

نفت آلبرتا-قسمت اول حجم ذخایر و تولید

در مورد نفت آلبرتا خیلی وقته می خوام بنویسم؛ گرچه می دونم موضوع زیاد عمومی نیست و چیزی نیست که مورد پسند همه دوستان باشه ولی احتمال داره همین قدربه عنوان یه بک گراندی باشه برای اونهایی که گذارشون به اینجا میفته. احتمالا اطلاعات مربوطه رو در چند قسمت بگم.
 آلبرتا دومین منبع نفت دنیا بعد از عربستان سعودی است.  نزدیک 174 میلیارد بشکه نفت  در همین شنهای فورت مک موری هست.  خوب این عدد رو چه جوری درک کنیم که چقدررر بزرگه؟ مثلا تو این نقشه کل ذخایر نفت  آمریکا و خلیج مکزیک نشون داده شده. کلا در کل مراکز نفتی آمریکا(یو اس) -PADD 1 تا PADD 5- بیشترین ذخیره در خلیج مکزیک و تکزاس (PADD3) هست که نزدیک 6.7 میلیارد بشکه است یا اصلا کل ذخیره نفت آمریکا 13.4 میلیارد بشکه است که فکر کنم حدود 7 درصد نفت آلبرتا باشه. یا می دونید کل ذخایر نفت ایران چقدره؟ کمی کمتر از آلبرتا. یعنی تا الان 137 میلیارد بشکه ثابت شده که نفت در ایران هست. حالا این آلبرتا 3 میلیونی کجا و ایران هفتاد میلیونی کجا. اونم با اونهمه نون خور اضافه بر هفتاد میلیون!
تولید نفت آلبرتا در سال 2008؛ 1.31 میلیون بشکه در روز بوده و تا سال 2018 به 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. از اونجایی که ما همه چیز رو باید با ایران مقایسه کنیم  باید بگم ظرفیت نفت ایران اکنون بیش از سه میلیون بشکه در روز است ولی افزایش آن به خاطر خیلی مسائل که به نظرم تحریم ها و دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز زیاد امکان پذیر نیست گویا...
اینم بگم این نفت حدود 63 درصدش با خط لوله  یه راست میره یو اس (آمریکا) و بقیه اش در داخل آلبرتا و کانادا مصرف میشه.

ادامه دارد...

پ.ن. پیشنهادی دارید حتما بگید. و در مورد آمار مخصوصا ایران اگه نظری بدین ممنون میشم. می دونید که  آمار معتبر در مورد ایران سخت پیدا میشه.

۷ نظر:

Xman گفت...

oh my god
من نميونستم دارم به چه كشور ثروتمندي ميرم...

ناشناس گفت...

استخراج نفت البرتا به اسانی ایران و عربستان نیست چون به صورت شنی است حدود 40 در هر بشکه هزینه دارد به همین دلیل تنها در زمان بالا بودن قیمت نفت استخراجش ارزش دارد و قابل مقایسه با نفت خاور میانه نیست

مریم گفت...

Xman عزیز
بله ثروتمنده:) ولی از ثروتش همینقدر گیر آلبرتایی ها میاد که مالیات کمتر بدن:)

ناشناس عزیز
اینو می خواستم در قسمت استخراج بگم. این فقط در مورد حجم ذخایر بود. قبلا هم که یه پستی در مورد شنهای نفتی نوشته بودم نوشته بودم این موضوعو. باز به بزرگی خودتون ببخشید.

Xman گفت...

واسه اون هم لابد تا چند سال آينده يه فكري ميكنن:)
راستي ديگه پست صوتي نميذاري؟

مریم گفت...

Xman عزیز
من یک اشتباه فاحشی در ارقام این پست کرده ام که چون زیاد هم مورد توجه قرار نگرفت به روی مبارک نیاوردم و زودی هم یه پست جدید زدم روش که هیشکی نفهمه. اگه گفتین اشتباهم چی بوده؟
پست صوتی تو فکرشم! دیروز می خواست در مورد کتاب مسخ کافکا حرف بزنم دیدم خودم حالت تهوع گرفتم ازش! بی خیال شدم تا بعد.

ناشناس گفت...

سلام
ممنون بابت این پست.
من که اشتباهی تو عدد ارائه شده نمیبینم... مگر میزان ذخایر امریکا؟!
وزیت کار چطوره؟ من شنیدم معمولا مهندسین نفت با حداقل سابقه ۱۰ سال میخوان! (از ایران)

مریم گفت...

ناشناس عزیز
وضعیت کار بد نیست. کانادا هرگز مثل آمریکا وارد رکود اقتصادی نشد به خاطر اینکه اقتصادش خیلی به نفت وابسته است و قیمت نفت همش خوب بود تو این چند سال. من تو این شهر می دونم اگر سابقه کار در شرکتهای نفتی داشته باشه آدم بی برو برگرد کار پیدا می کنه. سه چهار سال هم کافیه.
تولید نفتی که من نوشتم فقط مال ماسه های نفتی آلبرتاست. تولید کانونشنال یا معمولی هم داره.

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...