۱۳۸۸ خرداد ۷, پنجشنبه

اینجا خورشید از شرق طلوع نمی کند!

همیشه فکر می کردم خورشید از شرق طلوع می کنه ، ظهر وسط آسمونه و بالاخره در غرب غروب می کنه.. و اصلا برای من یکی از واضحات بود که خورشید باید از شرق طلوع کنه..ولی حالافهمیدم جای طلوع خورشید بستگی به عرض جغرافیایی داره. زمستون که تازه اومده بودیم می دیدم خورشید حدودا در جنوب شرقی طلوع می کنه و همینطور در افق باقی می مونه و نمی یاد وسط آسمون و درجنوب غربی هم غروب می کنه!! خلاصه دردسرتون ندم سایتی به این لینک پیدا کردم که در آن اطلاعات طلوع و غروب خورشید رو در همه شهرهای جهان و همینطور زاویه دید خورشید درظهر در تمام روزهای سال ارائه شده و فهمیدم اینجا در اول زمستان خورشید از زاویه 135 درجه شمالی ( که میشه همون جنوب شرق) طلوع می کنه و در 225 درجه شمالی ( جنوب غرب) غروب می کنه. ماکزیمم بالا اومدن خورشید هم 13 درجه است یعنی حداکثر بالا اومدن خورشید در حد افقه..همینطور الان که اواخر بهاره و داریم به زمان طولانی ترین روزهای سال نزدیک میشیم خورشید در شمال شرق(45 درجه شمالی) طلوع می کنه و یک دور کلی در آسمون میزنه وبالاخره در شمال غربی(315 درجه شمالی) غروب می کنه و باز هم خورشید ماکزیمم 60 درجه از افق بالاتر میاد یعنی بالای سرمون نمیاد ولی تا دلت بخواد روز طولانیه ..این روزها 17 ساعت روز داریم یعنی حدود ساعت 5 صبح طلوع آفتابه ولی از حدود 3 صبح هوا روشنه و از اون ور10 شب غروبه با این حال بعد از ده شب تا مدتها هوا روشنه و خیلی تعجب می کنی وقتی میبینی ساعت 11 شب هوا گرگ و میشه!!

پانویس: شما هم میگین تو این هیری بیری( هیری ویری؟) انتخابات من هم گیر دادم به طلوع و غروب خورشید خوب چکار کنم تا حالا تو قطب زندگی نکرده بودم...

۵ نظر:

به سوی کانادا گفت...

thank you so much. i didn't know either.your knowledge of astronomy is extensive!good luck
are you still studying english?would you please tell me what books your studying?
have fun

شب گفت...

نه اتفاقا" مريم جان موضوع خوبي رو اشاره كردي.خيلي جالب بود چون من مرتب چك ميكردم دوربين هاي شهري را پي به اين موضوع برده بودم.به نظر من براي كامل شدن پست يه چنتا عكس از سايه يه انسان تو ساعتهاي مختلف بگيري جالب تر ميشه.

مریم گفت...

باشه حتماعکس سایه ها رو میگیرم:) برای خودم این موضوع خیلی جالب بود راستش ...

پیمان-سیدنی به روایت تصویر گفت...

جالب بود ممنون

ناشناس گفت...

اتفاقا تو این شرایط همون بهتر که به طلوع و غروب آفتاب بپردازی انتخابات یک بازی مسخره بیش نیست

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...