۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۸, جمعه

ماسه های آغشته به نفت

در کانادا هر وقت اسم نفت آورده میشه شما حتما اصطلاحی به نام Oil Sand رو می شنوید.. احتمالا می دونید که نفت در ایران و خاور میانه به چه شکل استخراج میشه .نفت در اعماق زمین یا زیر دریاست با حفر چاه و خارج کردن گازی که در سطح نفت قرار گرفته نفت استخراج میشه ولی در کانادا نفت به شکل دیگه ایه.. اینجا نفت در سطح زمینه ودر مناطق نفت خیز کانادا با خاک وماسه در سطح زمین آغشته است. اینجا چاهی حفر نمیشه بلکه برای استخراج , شن و ماسه ی سطح زمین-حداکثر تا عمق 80 متری- رو با بولدوزرهای خیلی بزرگ توی کامیونهای بسیار عظیمی میریزند. این بولدوزرها و کامیونها در نوع خودشون بزرگترین در جهان هستند و خوب برای همین منظور اینقدر عظیم ساخته شده اند. بعد اون ماسه های نفتی رو به پالایشگاه منتقل می کنند و با استفاده از آب داغ شستشو می دهند و نفتشو در اصل می شورند و بعد برای جدا کردن ناخالصی ها عملیات دیگه ای هم روی اون انجام می دهند. این روش استخراج نفت پر هزینه تر از اونیه که در ایران و خاور میانه انجام میشه و برای استخراج نفت تقریبا بشکه ای بالای 30 دلار هزینه می کنند این درحالیه که فکر می کنم در ایران هزینه استخراج نفت در حدود بشکه ای 15 دلار باشه.
عمده نفت کانادا در استان آلبرتاست . حجم ذخایر نفتشون بعد از عربستان سعودی در جهان رتبه دوم رو داره ولی خیلی وقت نیست که دارند استخراج می کنند . در حال حاضراینجا روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت استخراج میشه که تا سال 2015 به 3 میلیون بشکه در روز خواهدرسید که از میزان تولید حال نفت ایران بیشترخواهد بود.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

درود
فقط اميدوارم پول نفت كانادائي ها رو هم مثل ايراني ها بدبخت نكنه!! باور كنيد پول مفت از مواد مخدر هم بدتره.

پیمان گفت...

جالب بود فکر نمی کردم که این جوری باشه. همیشه تصورم این بود که واسه این که نفت توی عمق بیشتری از زمین قرار داره، هزینه استخراجش بیشتر میشه.

پوريا گفت...

براي من هم جالب بود. مرسي

پیمان-سیدنی به روایت تصویر گفت...

"عمده نفت کانادا در استان آلبرتاست ."
جالب بود

شب گفت...

خيلي جالب بود اطلاعاتت مريم جان ممنون

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...