۱۳۸۷ اسفند ۵, دوشنبه

هوش عاطفی

نمی دونم شما چه تعریفی برای هوش افراد دارین؟ تا حالا شده به کسی بگین باهوش؟اون چیزی که واضحه اینه که هوش جنبه های مختلفی داره مثلا یکی در زمینه ریاضیات بهره هوشی بالایی داره اما در زمینه یادگیری زبان های خارجی استعداد چشمگیری در او مشاهده نمیشه ویاحتما افرادی رو دیدین که در زمینه کارهای فنی یا هنری خیلی استعداد دارند ولی در موردهای دیگه چندان ازشون تیزهوشی نمیبینید.
یک جنبه از هوش،هوش عاطفی یا احساسیه.
هوش عاطفی یعنی توانایی شناخت احساسات خود ودیگران و توانایی برقراری روابط اجتماعی.. اینکه انسان تا چه حد نسبت به احساسات خود همچنین موقعیت های خـُلقی دیگران حساس باشه و دیگران را درك کنه واینکه تا چه حد از میزان تأثیر رفتارخود بر دیگران آگاه باشه.
همونطور که می دونین هر چی می گذره و آدمها ازبچگی به بزرگسالی پا میزارن میزان دانش جای هوش رو میگیره و آنچه آدمی از محیط آموخته بیشترمطرح میشه .هوش عاطفی هم مستثنی نیست یعنی گرچه خیلی ممکنه ذاتی باشه ولی مسلما درصد زیادی هم آموختنی است.افرادی که هوش عاطفی خودشونو ارتقا داده اند از لحاظ روابط اجتماعی بسیار موفق هستندو به راحتی با دیگران رابطه برقرار می کنندودر روابط خود راحت و خونگرم عمل می‌کنند. افرادی ‌که دارای هوش عاطفی پائین‌تری هستند، در روابط ، سرد و خشک ارزیابی می‌شوند و اغلب روابط آنها در همان مراحل اولیه با شکست مواجه می‌شه. حالا خودتون می تونید حدس بزنید وقتی مهاجر باشی چقدر ممکنه این توانایی در ارتباط با اجتماع و افراد و بالا رفتن احتمال موفقیت در محیط جدید مهم باشه.
پانویس: چند تا ازانواع تفکیک شده هوش رو می نویسم: هوش ریاضی و درک فضایی،هوش مکانیکی، هوش هنری،هوش کلامی،هوش حرکات بدنی ،هوش احساسی،هوش نوشتاری و حافظه


۹ نظر:

ناشناس گفت...

جالب بود مریم جان.
ava

ناشناس گفت...

مريم جان يك پست گذاشتم يك سري بزن

ناشناس گفت...

اره اين هوشها خيلي مهم اند .هوش هيجاني و هوش عاطفي از همه مهمترند در مورد ارتباط با دنياي اطراف . ممنون

ناشناس گفت...

البته من فکر میکنم برای یک مهاجر دونستن فرهنگ مردم اون سرزمین در روابط اجتماعی تاثیرش بیشتر از هوش عاطفیه. میدونی گاهی وقتها فرهنگ ما باعث شده که از رفتار طرف مقابل حسی متفاوت رو با مردم جاهای دیگه داشته باشیم.
اما وقتی فرهنگ اونجا رو در وابط و برخورد های اجتماعی یادگرفتیم اونوقت این هوش عاطفی کمک میکنه که بتونیم با افراد رابطه بهتری رو برقرار کنیم.

مریم گفت...

مرسی لاله جون حتما همین طوره درک فرهنگ طرف مقابل اولین شرط برقراری ارتباطه.

ناشناس گفت...

Hi
The Effect of Emotional Intelligence (EQ) on Reading Comprehension and Structural Ability for those who want to learn english ls vital.i mean those who have high degree of it are more successful
good luck

مریم گفت...

Thank you dear teacher
I think so:)

ناشناس گفت...

هوش عاطفی، جالب بود. تا حالا به صورت یه نوع هوش، این موضوع رو در نظر نگرفته بودم

ناشناس گفت...

با شخصيتي كه از تو ميشناسم ميدونم كه داراي هوش عاطفي فوق العاده بالايي هستي
بنابراين ميدونم هيچ مشكلي در مورد ارتباط برقرار كردن نداري

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...