۱۳۸۸ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

Diversity

یکی از چیزایی که کانادایی ها به داشتنش افتخار می کنن Diversity به معنی گوناگونی در مقابل Simulationبه معنی همانندیه . اینجا میگن کانادا برخلاف یو اس که هرکی میره توش یه شکل و با فرهنگ آمریکایی میاد بیرون ، هرکس میتونه فرهنگ خودشو حفظ کنه و کانادا این تعدد فرهنگها رو جزیی از فلسفه مهاجر پذیری خودش میدونه.
ولی شاید بیشترین مشکل رو خود مهاجرها با هم داشته باشند مثلا خود ما ایرانیها کلا طی حداقل سی سال گذشته عادت نکردیم هیچ خارجی و هیچ فرهنگ دیگه ای رو در کنار خودمون در ایران ببینیم و وقتی که میاییم اینجا که واقعا نمونه ایه از همه دنیا و از هر قوم وملیتی توشه نمی تونیم هضم کنیم این تفاوتها رو.
خود من تا مدتها اصلا از هندیها یا چینی ها خوشم نمیومد.. می گفتم هندیها چقدرسریشن ،چقدرنامفهوم و بد حرف میزنن وچقدرهمش با خودشونن، یاسیکها چقدر از خود راضی و متکبرن و چینیها عجب غذاهای بدبویی می خورن ، عین کولونی مورچه ای زندگی می کنن . روسها و اوکرایینی ها و اروپای شرقیا که نگو.. با اینکه خیلی خوشگل و خوش بر رواند چقدر گوشت تلخند اصلا بلد نیستد یه ذره لبخند بزنن ولی واقعا الان دارم به این نتیجه میرسم که چه خوبه که رو هیچ چیز تعصب نداشته باشیم.
ما ایرانیها تا ولمون می کنن میریم سراغ تاریخمون، اونم کاش مال صد سال و دویست سال پیش ،اووووه میریم رو 2-3 هزار سال پیشمون و کورش وداریوش ومنشور حقوق بشر کوروش و باقیمانده های تخت جمشید..آخ غذاهامون که از همه غذاها بهتره..بعد هم که از همه باهوشتریم و فرهنگمون هم که نگو، اند هرچی فرهنگه تو دنیا، بعد هم که اصلا کسی به دماغمون نمیاد. بابا یه خورده بیاییم پایین.. بخدا بقیه هم آدمن اونا هم خیلی از زیر بته عمل نیومدن فرهنگ ما هم از حدود یه 1300 سال 1400 سال قبل تا حالا خودمون دیگه می دونیم چه بلایی سرش اومده.

۷ نظر:

سیدنی به روایت تصویر گفت...

کلا هر جا که روی اصل diversity و equal opportunity کار کردند موفق شدند چون "همه چیز را همگان دانند"

شب - خورشيد شب مهاجر گفت...

منم باهات موافقم چند وقت پيش يك مستندي رو ديدم از BBC در مورد اسلام در اروپا كاش همه دوستان و تو هم اين مستند رو ميديدن.
مسلمانها در 1400 سال پيش به ما حمله كردند نسل ما را عوض كردند و كليه كتابها و فرهنگ و دانشمندان ما رو از بين بردند.البته از بين نبردن تو اين مستند نشون ميداد كه اونها همه اين چيزها رو در جنگ ها به اسپانيا بردند و شهري علمي تحقيقاتي درست كردن با دانشمندان كل دنيا.
بهتره بگم كه اگر ما داراي تاريخ بزرگي هستيم اما چرا نميتونيم مثل بقيه مردم دنيا زندگي كنيم؟
اينجا تو كشورمون چه كسي از راه درست منبع درآمدي داره؟به چه اشخاصي نيازمندي كمك ميكنند؟
ما خودمون به خودمون رحم نميكنيم.فقط بلديم شعار بديم كه ما 2500 سال تاريخ و فرهنگ داريم.

لاله گفت...

جقدر قشنگ این مسئله رو عنوان کردی. اتفاقا اونشب که همراه همکارهای شرکتمون رفته بودیم به یه اسپرت بار، من خیلی به این مسئله گوناگونی فکر کردم. و چیزهایی رو با چشم دیدم که واقعا لذت بردم. وقتی میدیدم همکار اس*را.ئی*لی و لبنانی مون با هم خوش و خرم بیلیارد بازی میکنن. یا مثلا همکار های چینی و آفریقایی و ایرانی و ... با هم و کنار هم کلی میگن و میخندن. یه جورایی داشتم به این موضوع فکر میکردم که انگا اینجا یه جایی غیر از این دنیاست. اینهمه تفاوت و اینهمه یکدلی؟! من معتقدم ما فرهنگ و تمدینی غنی داریم که باعث افتخار و غرور ملی ماست اما نباید این غرور تبدیل بشه به یک غرور کاذب طوریکه چشما هامون رو کور کنه و گوشهامون رو کر. باید بقیه رو هم ببینیم. اونها هم فرهنگ و تمدنی دارن که بهش افتخار میکنن. اما متاسفانه تازگیها دیدم بعضیهامون مثل همیشه که زیاده روی میکنیم شورش رو در آوردن و این مسئله رو به خود کم بینی و خود زنی اجتماعی کشوندن. طوری که میگن اصلا ما به تاریخ 2500 سالمون نه تنها افتخار نمیکنیم که مایه سر افکندگیمون هم هست. چرا نمیتونیم وسط خط باشیم؟! مگه نمیشه هم به تمدن خودمون افتخار کنیم و هم به دیگران احترام بذاریم و از تمدن و فرهنگ اونها هم چیزهای تازه یاد بگیریم. اینجا بهترین جا برای تبادل فرهنگهاست.

only canada گفت...

سلام خوشحال میشم بهم سر بزنین www.canada-pic.mihanblog.com

پیمان گفت...

واقعا

به سوی کانادا گفت...

جالب این که از اکثر این افراد که دم از تاریخ هم می زنند چهار تا سئوال از تاریخ بکنی جوابش رو نمی دونند

ناشناس گفت...

سلام به همه دوستان و در بالا بودن فرهنگ ایرانی ها که اصلا شکی وجود نداره وشاید علت گرم بودن و صمیمی بودن خیلی از ایرانی ها هم در جلسه های اونا همیم فرهنگشون باشه (البته اینو قبول دارم که تعداد کمی هم زیادی مغرورند ) ولی در کل به نظر من اونچه که در کانادا باعث شده مردم از قوم ها و ملیت های مختلف بتونند در کنار هم به راحتی زندگی کنند قانون قویه . شما در نظر بگیرید اگر فقط چند روز قوانینشون رو کنار بذارند یا مثل ما کنار هر قانون صد تا تبصره برای دوستان و آشنایان در نظر بگیرند ، مردم همه هم دیگه رو خواهند خورد . پس می شه نتیجه گرفت که تا حالا هم فرهنگ قوی بوده که مردم ایرانو تا همبن حد هم حفظ کرده . من از جمله کسایی هستم که به ایرانی بودنم افتخار می کنم و امیدوارم بتونم به عنوان یک ایرانی چهره خوبی از هموطنام نشون بدم

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...