۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

زبان فارسی

این ضرب المثل های فارسی رو اگه بری دنبال اصل و ریشه اش خیلی هاش منبع بی ناموسی داره آدم باید مواظب باشه موقع بکار بردنشون.. مثلا دیواری از دیوار ما کوتاه تر پیدا نکرده که خیلی ها همینجوری در مورد خودشون می گن که می دونین؟ اصلش اینه که میگن سگ کنار دیوارهای کوتاه بیشتر دوست داره جیش کنه.. یا اون یکی چی بود؟ آهان .."قسر در رفتیم" در اصل یه اصطلاح چوپونیه:) مثل اینکه وقتی یه دونه گوسفند نر رو می اندازن تو یه گروه ماده !! اونی که حامله نمیشه رو میگن قسر دررفته! مثلا خانومه میاد میگه من قسر در رفتم:)) یا وااای وای اون یکی" بابام دراومد" یا "پدرمون در اومد " داستانی که من در موردش شنیدم اینه: می دونین که خیلی ها مخصوصا قدیما وصیت می کردند که ببرنشون کربلا یا نجف خاکشون کنند. اما در خیلی از موارد فرزندان مرحوم توان مالی کافی برای این کار نداشته اند و پیکر مرحوم رو در تابوتی محکم به خاک می سپرده اند و وقتی استطاعت مالی پیدا می کردند در میاوردند و به محل مورد نظر منتقل می کرده اند. فکر می کنم به این کار می گفته اند به امانت سپردن یا همچه اصطلاحی... خلاصه یه آقایی فوت می کنه و طبق وصیتش باید میبردندش یکی از اون مکانهای مقدس.. پسرش چون اون موقع نمی تونسته پیکر بابا رو به امانت میزاره و بعد از چند سال که توانایی مالی رو پیدا می کنه جسد که در اصل چیزی جز یک سری استخوانهای پوسیده چیزی ازش نمونده بوده در میارن و در جعبه کوچکی قرار میده وبا کاروانی راهی میشه.. در بین راه حالا به هر علتی به سختی و گرسنگی می افتند و هر کس به دنبال چیزی برای خوردن می گشته تا یکی از افراد کاروان چشمش به جعبه مورد نظر میفته و میشینه و بقای پدر مرحوم شده اون آقا رو می خوره.. آقاهه وقتی می فهمه خیلی ناراحت میشه ولی از طرفی کاری هم نمی تونسته بکنه چون بقایای پدر بیچاره اش الان تو شکم اون طرف بوده!!!! فقط تنها کاری که می کنه این بوده که بهش التماس کنه تا مقصد قضای حاجت نکنه!! ولی اون دزد بی همه چیز هی بین راه از پسره اخاذی می کنه و تهدیدش می کرده :" الان باباتو در میارم ها!!!"

۱۳ نظر:

shaya گفت...

:)) kheyli bahal bood maryam jun
pas az in be bad movazeb misham :P

کویین گفت...

چه ضایع! خاک وچوک!!!

ناشناس گفت...

na baba khaily zaye bood ina, fekr nemikonam injoori bashe

سارا قند تلخ گفت...

جالب بود من اصلا" این موضوع رو نمیدونستم!

محمد گفت...

واااااااااای ! تو چه چیزایی بلدی! هیچکدومشون رو تا حالا نشنیده بودم.
خب آخه یه پیشنهاد جایگزین هم میدادی.
*مثلا به جای پدرم دراومد: دهنم سرویس شد.
*دیواری کوتاهتر از دیوار ما پیدا نکرد: دهنمو سرویس کرد!
*قصر دررفتم: میخواست دهنم رو سرویس کنه!))))

خوشت اومد!!

غزلک گفت...

خیلی جالب بود.
بیچاره پسره که باباش رفته بود تو شیکم اون دزده!

محمدرضا گفت...

عجب!!!! اینها شاید جزو معدود ضرب المثلهایی باشند که من یه هیچ وجه احتمال نمیدادم به این چیزها ربط پیدا کنند!! تکلیف بقیه که دیگه معلومه. مثل ... !!!

دستت درد نکنه که به اطلاعات عمومی مفیدمون اضافه کردی. خیلی جالب بود و تعجب برانگیزناک.

از دیار نجف آباد گفت...

مریم گرامی و عزیز سلام و درود
ضمن احترام برای اطلاعات خوبی که ارائه فرموده اید اجازه میخوام کتابی گرانقدر را در همین زمینه خدمتتان معرفی کنم. استاد شادروان مهدی پرتویی آملی کتابی دارند به نام«ریشه های تاریخی امثال و حکم» که سابقه ی دو ضرب المثل « پدر درآوردن» و «پدر سوخته» را به دوره ی صفویان و دژخیم صفتی شاه اسماعیل در مورد مخالفانش میداند... بحدیکه جسد مرده ی پدر و خانواده ی مخالفان را از قبر بیرون کشیده و به آتش میکشید و بدنبال آن خود مخالف را در آن آتش میسوزانده و ....
ببخشید که حتی نوشتن این کلامت هم برای من ملال آور است؛ ولی چه بسیار زیبا فرموده اید که ما ایرانیان باید حتی از دانستن معنی بعضی از این کلامها بی خبر باشیم؛ چه برسد به اینکه در گفتارمان از سر ناآگاهی و یا عمد بکار ببریم.
پیروز باشید و بدرود....ارادتمند حمید

RS232 گفت...

خیلی بامزه بود. من تاحالا نشنیده بودم.

مریم گفت...

شایا جان
آره باید مواظب بود از این بدترهاش هم هست :))

کویین عزیز
ضایع بید؟

ناشناس
:))

سارای عزیز
مرسی

محمد عزیز
میبینی چه چیزا بلدم؟:)) خیلی به درد بخوره واقعا:)) این "سرویس" خیلی کلمه کلیدیه ها.. مثل "خفن" اون که خیلی باحاله اگه بخوای معنیش کنی باید صدتا جمله بگی.. راستی قصر درسته یا قسر؟ کلی فکر کردم آخرش با سین نوشتم حالا که تو نوشتی میبینم با صاده:))

غزلک نازنین
آره بیچاره :)

محمدرضا عزیز
چند تا ضرب المثل دیگه هم هست که روم به دیوار اصلا نمیشه گفت اصلشون چی بوده..

از دیار نجف آباد- آقا حمید عزیز
ممنون که اون کتاب رو معرفی کردین. کاش بتونم گیر بیارمش. کتابخونه نزدیک ما اصلا کتاب فارسی نداشت چند ماه پیش من باهاشون صحبت کردم حالا کلی کتاب فارسی آوردند. به هر حال این ضرب المثلها جا افتاده و شاید کسی به اصلش کار نداشته باشه ولی بد نیست آدم بدونه.

RS232
مرسی آرش جان.اولی رو هم نشنیده بودین؟

محمدرضا گفت...

خب ما گوشهامون رو میبندیم تو هم چشمهات رو ببند و یواشکی بنویس. خواستی رمز بذار. به دوستم میگفتم همین چند تا رو کلی تعجب کرد. همه تعجب میکنن. بنویس. به اطلاعاتمون اضافه میشه! از الان هر کی به من بگه: دیواری از دیوار تو (یعنی من) پیدا نکرده میزنم فکش رو پایین میارم.
بگه: پدرت رو در میارم، که مادرش بی فرزند میشه. البته مادر من هم همچنین. با طناب دار!!
لااقل منبعی چیزی بده. جالب بودند. بنویسی که بهتره.

sunshine1276 گفت...

سلام مریم جان
ایران امدین حلیم هم فراموش نشه در ضمن برای کوه بروید کلک چال ( پارک جمشیدیه اگه نیتتون خوب باشه شاید اقا را هم ببینید !!!!!!!!

محمد گفت...

مريم خانم تو دانشگاه خيلي ساكت بودي فكر نميكردم از اين ضرب المثل ها بلد بودي اما جالب بود
محمد

درباره من

Fort McMurray, Alberta, Canada
آن‌ها که مرا می‌شناسند، می‌دانند اگرچیزی به دلم بنشیند با دیگران تقسیمش می‌کنم. آخر در میان این همه زشتی، چه خوب است وقت بشود هر چند روزی یک بار، هر آن‌چه چنگی به دل زده است را آدم جایی بگذارد برای پیشکش...